Odpovědnost za konec světa

úterý 18. prosinec 2012 07:27

Všichni na této planetě "vědí" že 21.12.2012 má přijít konec světa. Předpověděli to Mayové a basta. Nebo to nepředpověděli Mayové? To, co se kolem konce světa 2012 je stejně fascinující úkaz jako Santa Klaus v rudém kabátku. 

Když se James Cameron pouštěl do natáčení navého katastrofického filmu o konci světa, vymyslel buď on, anebo jeho PR crew geniální reklamní kampaň. Informace o konci světa, který předpověděli Mayové. Konec světa má mít docela logické důvody: magnetické póly země se přepólují a kontinenty se rozběhnou za nimi a jen tak mimochodem při tom zničí naši civilizaci. Je to stejně logické a racionální jako náměty všech dalších Cameronových filmů. Nenechme se přitom mýlit, že fáma letěla médii dřív než byl film v kinech, fáma se rozlétla cca 2 roky před uvedením filmu, což je přesně doba, kdy se film začínal rodit - fáma o konci světa je následkem filmu, ne námětem. Nicméně informace pomalu šla světem a stával se z ní věřený mýtus. Dlouho před premiérou se debatovalo, jak to ti Mayové mysleli a jak je to datum 21. 12. 2012 nebezpečné. 

Jak velká a kolosální volovina to celé je, to si odmítá připustit naprostá většina nejen Američanů, ale i příslušníků tak skeptického národa, jakým jsou Češi. Že datum 2012 pro Maye neznamenalo vůbec nic, protože celý náš kalendář pro ně neznamenal vůbec nic, je zbytečné říkat. Mayové nikdy žádný konec světa 2012 nepředpověděli, tu a tam se na svět prodralo pár zpráv, že sami Mayové byli překvapeni a tu a tam někdo krkolomně zkoušel mayskou mytologii nějak skloubit s reklamní kampaní na Cameronův film. Dlužno poznamenat, že neúpěšně. Předpokládám, že i čtenáři této úvahy nepochybují o tom, že k datu 21. 12. 2012 něco ti Mayové předpověděli, protože jinak by se o tom přece nemluvilo.

Geniálně úspěšná byla reklamní kampaň na nejmenovaný film. Z hlediska marketingu opravdu geniální.

Až na to, že i když film už dávno zmizel z kin a pes po něm neštěkne, mraky lidí v napětí očekávají konec světa. Skoro denně píšou zprávy o cvocích, co v hrůze před apokalypsou předělávají svůj dům na pevnost, vraždí známé  i neznámé, případně sebe sama. Kolik mrtvých si vyždádá toto očekávání konce světa, by bylo možná docela zajímavé sečíst. A napadá mě, zdalipak původce toho všeho opravdu nenese vůbec žádnou odpovědnost za své mediální dítě. Já myslím, že by ji aspoň trochu cítit měl.  

Tomáš Houška

Tomáš Houška

Tomáš Houška

Blog je místo, kde glosuju to, co mě na světě baví a zajímá. Hudbu, film, historii.

Pedagog, spisovatel, scénárista, režisér... vypravěč. Nevěřící Tomáš. Kromě filmu dělám hodně netradiční teambuilding a pro školy mám nabídku akcí k mediální a filmové výchově. Ve volných chvílích kutím po kouskách knížku Dějepis pod lavicí, jejíž stručné střípky tu a tam utrousím i na blog.

REPUTACE AUTORA:
0,00

Tipy autora