Kontrola výdajů stran?

čtvrtek 2. srpen 2012 07:50

Dostali jsme se do fáze, kdy marketing politických stran dalece překonává obsah. Nejde o program, jde o to, kdo vytvoří masívnější a agresívnější kampaň. A tedy, kdo do kampaně vrazí víc peněz. Když se pak někde uvede, že kampaň vítězné strany stála pár desítek milionů, lidé z branže se smějí. Reálná cena je zhruba desetinásobná. 

Jenže, jak pak vysvětlit, kde se ty peníze vzaly, když je strana ve svém účetnictví nemá. Přece tam nemůže uvádět provize za rozdávání veřejných zakázek.

Jako reakce na to, co se kolem kampaní a jejich financování děje, je pak návrh omezit náklady na kampaně. Je to sice ve své podstatě neliberální přístup zavánějící levičáctvím, ale za určitých okolností by mohl být součástí komplexu opatření, které by omezily pouštění žilou veřejných rozpočtů.

Jenže už současná realita nás vyvádí z představy, že je možné tuto regulaci realizovat přes horní limit rozházených peněz. Protože žijeme v zemi, kde finančáku lžou všichni a nemůžeme čekat, že politické strany udělají něco jiného. Prostě 90% nákladů poteče ve "špinavých" a virtuálních penězích a jakýpak limit. Dám agentuře zakázku za stovky milionů a nic za to nechci. Tedy jen protislužbu. Až budu potřebovat, oni mi poskytnou marketingové služby a reklamní prostor za zlomek komerčních cen. A je to.

Kam mířím? Jestli přistoupíme k nějaké takové regulaci - a já bych byl jednoznačně pro - tak ignorujme, jaké náklady za tyto služby strany vynakládají. Limitace kampaní může mít velmi jednoduchou a reálně ověřitelnou podobu. Stanoví se limit pro součet reklamního času v celoplošných televizích, limit pro reklamní čas v kabelových televizích, limit pro imprese versus plochy webové reklamy, limit pro plochu outdoorové reklamy a totéž pro plochu násobenou náklady v periodikách. Tedy krátce řečeno, neřešit cenu, se kterou může být manipulováno. Řešit kvantitativně snadno vyjádřitelný a ověřitelný rozsah reklamního prostoru.

A vedlejším užitečným dopadem by bylo pročištění veřejného prostoru. Fakt už nechci v tak obludné míře vídat tupé nagelované tváře v nadživotní velikosti, jak se falešně tlemí a přesvědčují mě o tom, že jsou novými vykupiteli. A je mi jedno, která strana nám je na bilboardy vyzvrací.

Tomáš Houška

Související články


Tomáš Houška

Tomáš Houška

Blog je místo, kde glosuju to, co mě na světě baví a zajímá. Hudbu, film, historii.

Pedagog, spisovatel, scénárista, režisér... vypravěč. Nevěřící Tomáš. Kromě filmu dělám hodně netradiční teambuilding a pro školy mám nabídku akcí k mediální a filmové výchově. Ve volných chvílích kutím po kouskách knížku Dějepis pod lavicí, jejíž stručné střípky tu a tam utrousím i na blog.

REPUTACE AUTORA:
0,00

Tipy autora