Highway to hell - aneb nejen o škrtnutých dálnicích

úterý 11. říjen 2011 11:30

Několikrát jsem v tisku v poslední době četl o tom, jak je ta ošklivá krize a stát kvůli ní si bude muset škrtnout některé velice potřebné dálnice. Krvavá řež je pak o tom, které to budou, protože každá je přece potřebná. Taky jsem se dočetl, jak rekonstrukce D1 přijde na nějakých 23 miliard a tak dále. Pak se někde dál dočteme, že je tedy holt postavíme o pár let později. A tak si říkám, jak potřebná je mediální výchova, vždyť tenhle slovní posun zcela zamlží obsah.

První sémantickou manipulací se čtenářem je totiž pojem škrtnout. Stát přece nic neškrtá, jen dochází k tomu, že něco, co chtěl postavit na časové ploše 5 let, bude muset rozložit třeba na 10. Ale to je přece normální, takhle si počíná každá rodina - pořizuje to, co opravdu potřebuje, a pokud je zadlužená, nekoupí si nové auto. Ale půjdeme-li zcela na dřeň - jeho koupi nešrtne, ale odloží.

Pochopil jsem, že Česko je velmi zadlužená rodina, že už dluží víc, než kolik je jeho roční příjem. A každý rok si půjčí další peníze - zatím to pravidelně dělá cca 1/6 toho, co ročně vydělá. Tedy za 6 let se naše dluhy tímto tempem zdvojnásobí. No, ale to bych brečel na nesprávnmém místě. Já bych prostě těch staveb odložil daleko víc a jejich budování rozložil do mnohem delšího časového úseku. Dálnice určitě nejsou priorita. Tedy pro občany. Chápu, že politikům se za monstr státní stavební zakázky dobře inkasují provize.

A dálnice také potřebujeme na to, abychom mohli dovážet čínský česnek, španělská rajčata a polskou cibuli. Co na tom, že ani jedno nemá chuť. Ale díky evropským dotacím jsou levnější než naše vlastní a tak naši zemědělci raděj na orné půdě staví velkosklady pro produkty dovážené.

Já vim... Evropské unii se takové úvahy nelíbí. Vyžadují, abychom měli dobře vybudovanou síť dálnic a nedejbůh, aby nás napadlo příliš zdražit mýté pro kamiony, protože ty by pak místo přes ČR začaly jezdit (kratší) a levnější trasou přes Bavorsko a Rakousko. Tedy EU vezme část peněz, které jí naše republika odvedla, a vrátí nám je v podobě grantu ze strukturálního fondu. Použití peněz takového grantu zatím vychází zhruba tak, že cca 40% spolyká sama administrace a vykázání grantu, a z těch 60, jak nás učí místní realita, aspoň třetina končí jako řekněme provize. Je tedy zřejmé, že urychlená dostavba naší dálniční sítě je pro nás velmi výhodná a potřebujeme ji.

Prý je to pro ekonomický rozvoj naší země. Jsem trochu přízemní, ale zatím jsem nepochopil, jak dálnice přispívají k rozvoji. Podle mě k rozvoji přispěje rozvoj vzdělávací soustavy, podpora vědy, právní stability... Ale já vím, tam je málo betonu. Nějaké peníze se dají protáhnout přes projekty kolem internetu do škol, státních maturit, ale je to, přiznejme si, přištípkaření.

Nejsem žádný ekoaktivista, autem jezdím docela hodně, možná víc než průměrný občan této země. Ale dopravní megastavby nějak stále nevnímám jako prioritu. Při sestavování rozpočtu vnímám betonování jako jednoho z prvních adeptů na krácení a odkládání. Dočtu-li se, že čekáme schodek, který přes všechny sliby bude opět aproximovat 200 miliardám, o tom, že armáda nemá na platy vojáků, školství na platy učitelů a zdravotnictví chce rušit porodnice, které nedělají víc než 500 porodů ročně - a vedle toho plán jak stát (tedy veskrze zbytečné ministerstvo pro místní rozvoj) vyhodí 250 milionů za propagaci utrácení peněz z "evropských" fondů (tu cifru jste si nespletli, opravdu takhle nemravný plán existuje) a desítky miliard utopí ve stavbách, které zajistí plynulejší dopravu čínských brambor mezi Tureckem a Hamburkem, jdou na mě mrákoty.

Marxisté měli jasnou hierarchii - ekonomická základna (třeba továrny, dálnice, betonování a sváření), to je priorita, to mít musíme, zatímco vzdělání, zdravotnictví, kultura, to je nadstavba - to mít nemusíme. Jen se podívejte na rétoriku našich politiků, z nichž se půlka bije v prsa s tím, jací jsou pravičáci. A v následující větě zdůvodní, proč je třeba nejdřív betonovat a pak teprv vzdělávat. Houby s voctem jsou - jsou typickými marxisty a je jedno, jak o své politice mluví. Podstatné je, jakou ji realizují.

Ve skutečnosti totiž průmysl není žádnou základnou a vzdělání a zdraví žádnou nadstavbou. Ve skutečnosti jsou tím základním lidé. To jestli považují uspořádání věcí za spravedlivé, jestli mají dostupné kvalitní vzdělání a zdravotní péči, jako mají šanci uspět v mezinárodních měřítcích. Hrubý domácí produkt nemá s kvalitou vlády ve skutečnosti moc společného. Prvotní je péče o lidi a o jejich růst, průmysl všeho druhu je jen nástrojem, který k tomu prvímu spěje - ale není cílem počínání.

Rozumná vláda tedy dokáže proškrtat velkostavby, miliardové odpustky energetikům, veškeré nesmyslně vyházené náklady - a naopak podpoří to, co je důležité opravdu. Na prvních místech vzdělání a zdravotní péči. Máme takovou vládu? Budeme mít takovou vládu? A chceme ji doopravdy?

Tomáš Houška

Žádný diskusní příspěvek dosud nebyl vložen.

Tomáš Houška

Tomáš Houška

Blog je místo, kde glosuju to, co mě na světě baví a zajímá. Hudbu, film, historii.

Pedagog, spisovatel, scénárista, režisér... vypravěč. Nevěřící Tomáš. Kromě filmu dělám hodně netradiční teambuilding a pro školy mám nabídku akcí k mediální a filmové výchově. Ve volných chvílích kutím po kouskách knížku Dějepis pod lavicí, jejíž stručné střípky tu a tam utrousím i na blog.

REPUTACE AUTORA:
0,00

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy

Pošlete mi vzkaz

Zbývá vám ještě znaků. Je zakázáno posílat reklamu a vzkazy více bloggerům najednou.